joi, 18 noiembrie 2010

Povestea porcului în variantă ardelenească

Lăsând la o parte tradiţia, tăiatul porcului e un eveniment important în viaţa românului, dar şi un prilej de beţie motivată şi, să zicem, colectivă. În concluzie, e un eveniment rar şi de mare importanţă socială, dat fiind că la tăiatul porcului nu mai există duşmănii, nu mai există divergenţe, decât cel mult cât de groasă trebuie lăsată slănina, sau cât de lungi trebuie să fie cârnaţii.

Toată lumea ajunge la un consens general în cele din urmă, diferenţele de opinii fiind rezolvate amiabil cu un pahar de pălincă de prune, la început în scopul protejării sănătăţii şi evitării a Doamne fereşte vreunei răceli, apoi pentru fraternitate şi înţelegere indiferent de naţie.

Vreau să zic că, Atilla bea cu fratele Ioan în perfectă armonie, lăsând în urmă trecutul belicos împănat cu epitete jignitoare gen: Budos Olah, sau bozgor împuţit, cu care se gratulează în restul anului, din cauze şi motive mărunte şi anume: Ioan mai are prostul obicei, nevinovat de altfel de a arunca chiştoacele în balconul de dedesubt, al lui Atilla, iar nevastă-sa de a scutura covoarele taman când în balconul de dedesubt se usucă rufele proaspăt spălate şi neapărat umede, sau că Atilla mai are obiceiul, sănătos de altfel, de a da cu coada măturii în ţeava de la calorifer ori de câte ori Ioan, vecinu` de sus face câte un pas mai apăsat, sau dă drumu` tare la televizor când e muzică populară la Album Duminical. De obicei, totul se termină pe casa scării, cu aportul entuziast al nevestelor personajelor în cauză, al copiilor aferenţi care se scuipă fericiţi că au voie s-o facă, într-un efort de a-şi susţine cauza etnică: bozgor împuţit, budos olah.

Eh, azi se taie porcu` şi Ioan l-a invitat pe vecinu1 de jos la o pălincă de prună ROMÂNEASCĂ, subliniază el. Atilla dă să-l contrazică şi să-i explice cum că strămoşii lui hunii au venit cu cazanele şi prunele după ei când au fost ei PRIMII aici, dar Ioan e împăciuitor şi generos azi, că porcu` pe care tocmai l-a cumpărat din piaţă are nu mai puţin de 175 de kile. Porcu` scurmă inocent pe spaţiu` verde legat de-un picior de banca din faţa blocului, mulţumit şi complet detaşat de problemele grave care-i frământă pe cei doi vecini.


Nevasta lui Ioan aduce o masă de camping şi scaune de bucătărie şi fuge să pună oalele la foc. Plozii de la bloc forfotesc în jurul porcului nepăsător şi se-ntrec în acte de curaj, împungându-l de la distanţă cu beţe.
Apar şi alţi vecini, pe care Ioan cel Generos îi serveşte cu băutură. E rost de pălincă gratis, oamenii se aşează. Încep estimările: câţi cârnaţi, câtă slănină, câte şunci să lase. “Sângerete faci mă Ioane?”

“No, hai să mai traim şi când ne-a fi mai rău, aşa ne fie”. Închină iar. Obrajii se înroşesc, ochii strălucesc, Ioan şi Atilla se privesc galeş: “de ce nu ne-nţelegem noi oare?”

Vine iar Viorica, nevasta lui Ioan: “da` ce sărăcie faci mă omule, aştepţi să moară porcu` de bătrâneţe?”
Ioan şi vecinii se mobilizează plini de élan: voi îl ţineţi, eu îl înjunghii, zice unguru` priceput. Ioan dezleagă porcu`, ăilalţi iau poziţie; doi de picioarele din spate, doi în faţă, Atilla înfige cuţitu` o dată, porcu` guiţă şi se zbate disperat. Mai dă unguru` cu cuţitu` mânat de spiritul străbunilor lui, porcu` guiţă şi se zbate mai rău.
“Mă ungure, dă-ncoa` cuţitu` zice Petre de la 4. Dă` că io mă pricep. Înţeapă şi Petre, porcu` nu vrea să moară; horcăie bietu` de el şi se zbate, târându-i în noroi pe cei doi care-l ţin de picioarele din spate.
“Am o idée”, zice Ioan. Se face tăcere. “Hai să-l gazăm”

Butelia cu arzătorul, aruncătoru` de flăcări cum îi zic copiii, e la îndemână pentru pârjolit. Atilla aprobă din priviri, aduce butelia, vâră arzătoru`n râtu` porcului şi dă drumu` la gaz. Porcu` moare în câteva secunde asfixiat, bărbaţii rânjesc şi se felicită, bătându-se reciproc pe spate. Cele mai multe laude i se cuvin lui Ioan, care le primeşte cu modestie, turnând pălincă în pahare. Mai trag câte un păhăruţ, drept recompensă de data asta.
“No, amu` hai să-l pârjolim”. Înfierbântaţi de iluzia vânătorii şi a faptei vitejeşti, se adună iar în jurul porcului ţeapăn şi culcat pe-o parte. Ioan stă cu arzătoru`n mână, Atilla politicos, îl aprinde cu bricheta.

Flacăra mângâie veselă pielea porcului, plozii ţopăie fericiţi cu gândul la şorici. Dintr-o dată, asistenţa cade care încotro, o bubuitură groaznică răsună-n tot cartieru`, hălci de carne zboară prin aer, Ioan stă cu arzătoru`n mână, prostit şi fără grai, Atilla scapă paharu`, plozii chirăie speriaţi şi fug la mama. Apar nevestele speriate şi-şi văd bărbaţii pe jos, hartanele de carne pe maşinile din faţa scării, prin copaci şi pe geamuri.

Viorica îşi face cruce: “Tulai Doamne, ce-am ajuns să trăiesc.
"Mă omule!", se răsteşte ea la Ioan, fără să-i pese câtuşi de puţin dacă s-a rănit sau nu, “tu ţi-ai băut minţile şi tu şi bolunzii ăştialalţi; nu sunteţi buni de nimica, numa` de băut, mânce-va jaru`”

Încet, Ioan şi asistenţa îşi revin din uluială şi încearcă să-şi dea seama ce s-a întâmplat. Atilla se scarpină în creştet şi zice înţelept:
“O explodat porcu`, mă!”

29 de comentarii:

  1. Concluzii: nu bem de ajuns ( pe la al doilea kil de tuica , indiferent de etnie , te sprijini putin pe celalalt ) ; 2 - nu va scarpinati copii ca si purecii e vii ; 3 - suntem la fel de tampiti ca si ungurii ( a se vedea "peninsula") doar ca nu bem destul impreuna .
    UN GRUP DE DOAMNE

    RăspundețiȘtergere
  2. Dada, dacă-ţi spun că s-a întîmplat fix în capătul străzii mele din cartierul unde-am crescut, nu mă crezi, aşa-i?

    RăspundețiȘtergere
  3. Dragă doamnelor, mă bucur c-aţi înviat şi sper că nu-mi dispăreţi iar, precum măgăriţele-n ceaţă, da?

    RăspundețiȘtergere
  4. Si asa zici, se suparara ungurii cu ocazia zilei nationale a Romaniei :))...mama lor de unguroi!

    RăspundețiȘtergere
  5. zimbrule, eu am crescut cu ei, trăiesc cu ei în bună pace, însă cînd curvele de politicieni îşi bagă nasul în rahat ca să arate cît sunt ei de patrioţi, nu-mi place :)

    RăspundețiȘtergere
  6. rima e absolut întîmplătoare :))

    RăspundețiȘtergere
  7. Superb. Deşi nu am mai auzit până acum de gazarea porcului de crăciun, finalul a fost previzibil. Cu toate astea âncă nu mă pot opri din râs. O să mai trec pe-aici.

    RăspundețiȘtergere
  8. Gazarea porcului de Craciun se practica si in Sud de aia mai puturosi...e mai simplu decat sa alergi dupa porc si sa-l tai cu cutitul

    RăspundețiȘtergere
  9. @zimbrul, prostia e universală... nu ţine de zona geografică :)

    RăspundețiȘtergere
  10. :))) am ras in ultimul hal. ras d-ala cu guitaturi, daca tot suntem la subiectu porci. :)))

    RăspundețiȘtergere
  11. bs, a explodat ca era mort de cateva zile, cat au baut aia, nu ca au dat ei cu flacara-n el. explica-le tu ma fato!

    RăspundețiȘtergere
  12. la multi ani si viata frumoasa pe masura asteptarilor dear Angela.

    RăspundețiȘtergere
  13. Angela, acum știi că ador să citesc ceea ce scrii. Și pentru că o carte e o carte (na, c-am zis-o!), aș vrea și varianta unei compilații de librărie, așa, să citesc în foșnet de hîrtie(mi-a ieșit și mie o rimă întâmplătoare). ;)
    Cât despre bietul porc, ca la noi, la nimeni! :D
    Barbari, indiferent de nație, hai să recunoaștem. În Cluj mai sunt cartiere de ”poveste”, în care se taie și azi porci în spatele blocului. Brrr..
    Scriitura ta e de excepție, dacă ai talent ai și gata.
    P.S. No comment la budos-împuțit, doar râd de-o juma de oră! Mi-am amintit cum zice soacră-mea, care e o mare doamnă (pe bune): ”o turmă de oaie” și ”zorul zilelor”! :))))

    RăspundețiȘtergere
  14. @Mirela, există o carte publicată la editura eminescu, e cartea de debut şi nu ştiu dacă nu e ultima. E posibil s-o mai găseşti pe net, se numeşte "Angela" :)

    RăspundețiȘtergere
  15. Ăla sigur era un porc de Revelion, că aia se maimuţăresc, făcând pe artificia!:)

    RăspundețiȘtergere
  16. @Marius, era o petardă cu alte cuvinte :))

    RăspundețiȘtergere
  17. la multi ani! na! ca ti'am spus peste tot! Te puuuuuuuuuuuuuuup!

    RăspundețiȘtergere
  18. @georgiana, am făcut ore suplimentare ;)

    RăspundețiȘtergere
  19. ok,dar tot nu am înțeles ce nație avea porcul de a explodat...cred că a fost o capcană întinsă de attila şi porcul a mâncat numai mâncare făcută în apă minerală de borsec sau avea colici...nu exclud nici mâna lu' vadim pe acolo...

    RăspundețiȘtergere
  20. asta este o răzbunare...cu siguranță porcul a fost un oportunist şi a intrat în partidul lu' vadim,iar attila a complotat cu cei de la borsec pentru gaze...să aşteptăm decizia legistului,dacă era treaz...

    RăspundețiȘtergere